SNF publications


Type/no Title and author Download for free
R11/16 Evaluation of the StoNED Method for Benchmarking and Regulation of Norwegian Electricity Distribution Companies
Endre Bjørndal and Mette Bjørndal
last ned
 

Bakgrunnen for prosjektet er at en betydelig andel av de som har lærerutdanning som førstevalg og får et tilbud om studieplass, aldri møter til studiestart. Kunnskapsdepartementet ønsket sammen med fem utdanningsinstitusjoner (Høyskolen i Bergen; Universitetet i Bergen; Universitetet i Agder; Høyskolen i Stord/Haugesund; Nord universitet) å prøve ut ulike former for nudging i søknadsprosessen, hvor målet primært er å øke antall kvalifiserte søkere som møter opp til studiestart, men også å få flere til å fullføre lærerutdanningen.

Hovedresultatet er at nudgene ikke har hatt effekt. Spørreundersøkelser og intervjuer viser at søkerne er godt orienterte og treffer veloverveide valg, som vanskelig lar seg påvirke av en nudge.

 

 
Price NOK 190,-  
Language Written in Norwegian